søndag den 19. juni 2011

Hvad er en Foursquare Superuser?

En Foursquare Superuser er en Foursquare bruger som er blevet udpeget direkte af Foursquare eller anbefalet af en anden Superuser. For at blive anbefalet skal man i længere tid have hjulpet med at foreslå rettelser til venues via Foursquares supportsite for rettelser på www.getsatisfaction.com, i daglig tale kaldet GetSat, i området
European Main Thread For Merges/Edits. En superuser har som udgangspunkt adgang til at rette i et venues data, som navn, adresse og telefonnummer, for at hjælpe Foursquarebrugere med at få vist de rigtige informationer når de skal finde eller tjekke ind et sted med Foursquare.

Der findes 3 niveauer, Superuser 1, 2 og 3, hvor SU3 er dem der kan gøre mest.

SU1

En SU1 kan rette venuenavne, adresser, telefonnumre, lukke/close og genåbne venues, flytte et venues placeringsmarkør på et kort og rette et venues længde- og breddegrad. For at blive SU1 skal man, foruden at blive anbefalet af en anden SU, accepteres af Foursquares medarbejdere, som bl.a. kigger på ens check-in historie og ser på om man tjekker ind for ofte og tæt på hinanden, altså om man tjekker ind som en rigtig bruger når man rent faktisk er på et sted, eller om man er på konstant jagt efter badges og mayorships men ikke reelt opholder sig på de enkelte venues. Desuden ud fra en vurdering af om der er brug for flere superusers i ansøgerens område.

SU2

Foruden hvad en SU1 kan, kan en SU2 rette hjemmesideadresser og tilføje og rette i et venues kategorier. SU2 kan markere et venue som closed, lukket, så det ikke længere kan ses eller søges efter. For at blive SU2 skal man finde et link på Superuser administrationssiden på Foursquares hjemmeside om opgradering, og besvare en multiple choice prøve og et case som indgående tester ens kendskab til Foursquares Style GuideHouse Rules og indholdet på hjemmesiden aboutfoursquare.com. Bestås prøven skal Foursquares medarbejdere efterfølgende godkende en.

SU3

En SU3 kan, foruden hvad SU2 kan, lave og rette i aliaser, alternative navne på et venue man kan søge på, se et venues rettelseshistorie og hvilke rettelser der er lavet hvornår af hvem, og de kan låse et venue af så kun andre SU3'ere kan åbne og rette det igen. Der er to SU3 i Danmark, bl.a. denne blogs forfatter, og desuden to i Sverige som hjælper Danmark.

Grundlæggende for alle SU'er er at de bruger deres fritid og energi på at sørge for at de venues der findes på Foursquare i Danmark er korrekte og ikke indeholder hvad der kaldes category eller tag spam, altså at venueoprettere ikke bruger et venue som en ren reklamesøjle, men at der så vidt muligt er ren og korrekt information i det. Desuden er det vigtigt at man sætter sig ud over egne meninger og egen smag og holder sig til at sikre at et venue har så korrekte informationer som muligt uanset hvad man ellers måtte mene om det.

Hvad kan en SU ikke?

En SU kan ikke slette et venue, ligesom alle andre Foursquarebrugere kan en SU flagge et venue til at blive slettet, men kun Foursquares medarbejdere kan slette et venue. Hvis et venue indeholder uacceptable ord eller meninger kan man via Twitter skrive til @4sqsupport og bede dem tage sig af det og hvorfor, det tager sjældent mere end nogle timer før man får svar tilbage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar