lørdag den 20. august 2011

Én kategori til ét venue

Efter at have set en dansk supermarkedskædes staff udstyre et supermarked med 3 venue categories og jeg har slet ikke tal på hvor mange tags med enhver mulig varegruppe man kan finde i supermarkedet, har jeg en ekstra gang tjekket med Foursquare baglandet for at finde ud af hvad der er gældende regler.

Et venue har som udgangspunkt én og kun én kategori. Enkelte steder som har problemer med at finde deres "core competency" kan have næsten lige stor vægt på fx is og grillmad, og så kan man til nød bruge to kategorier. At kalde et supermarked, uanset hvor veludstyret det er, for en Department store og dermed sidestille det med fx Magasin du Nord eller Debenhams, er ikke et sådant tilfælde.

Tags bruges til at angive specielle forhold ved venuet. For et supermarkeds skyld kan det fx være enkeltprodukter som ikke normalt ses i supermarkedskædens eller søsterbutikkernes sortiment. Det bruges fx til at lade turister se at et venue har WiFi til sine gæster ved at tilføje tagget wifi, eller at der ryges på stedet eller sådanne forhold. "Byens bedste burger", "Atmosfære" eller "Sødt personale" er en personlig mening og ikke et objektivt faktum og hører derfor hjemme som et tip på venuet, ikke som en tag, og skal slettes.

Det er meget vel kendt at det ofte kribler i fingrene for at få sat to eller alle tre mulige kategorier på et venue for at "være så præcis som muligt" med hvad man kan finde, og alle mulige tags, men når man som udefrakommende ser sådan et venue, overfyldt med category og tag spam som det kaldes, så virker det desperat eller billigt og skræmmer nærmere folk væk end at trækker dem til, så modstå fristelsen!

1 kommentar:

  1. Så min hybel er IKKE både Home, Pub og Strip Club?! ;-)

    Tak for endnu et relevant indlæg..!

    SvarSlet